08/02/05
KUTSE
Eesti Linnade Liidu juhatuse koosoleku toimub 08.02.2005 Tallinnas.
OTSUSTATI kinnitada järgmine päevakord:
1. Päevakorra eelnõu ja materjalide esitamine 18. veebruaril 2005 Tallinnas toimuvale ELL volikogule. (Jaak Aab)
2. Eesti Linnade Liidu esindajate EL Regioonide Komitees ja CLRAE-s kandidaatide esitamine volikogule. (Toivo Riimaa)
3. Muud küsimused
3.1 07.veebruari eelarveläbirääkimiste üldkogu koosolekust. (Jüri Võigemast, Jaak Aab)
3.2 2005. a riigieelarvest kohalikele omavalitsustele eraldatud vahendite jaotusest. (Jüri Võigemast, Jaak Aab, Ille Allsaar)
3.3 Linnade ja Valdade Päevadest 17.-18. veebruaril Tallinnas. Aasta omavalitseja kandidaadid. (Jaak Aab)
3.4 Energialinnade võrgustikust. (Toivo Riimaa)
3.5 Kohtla-Järve linna ettepanekust aprilli volikogu võõrustamiseks. (Jaak Aab)
3.6 Lobitööst Brüsselis. (Toivo Riimaa)
3.7 Saastetasu jaotumisest riigieelarve ja KOV eelarvete vahel. (Irja Alakivi)
EESTI LINNADE LIIDU JUHATUSE KOOSOLEKU PROTOKOLL nr 2
Tallinn, 08.02.05
Algus kell 13.00, lõpp kell 16.00
Koosoleku juhataja: Jaanus Tamkivi
Protokollija: Inga Köster
Juhatuse liikmetest
Osalesid: – Jaanus Tamkivi (Kuressaare Linnavalitsus), Arnold Kimber (Viljandi
Linnavolikogu), Margus Lepik (Valga Linnavalitsus), Kaupo Reede (Tallinna Linnavalitsus),
Jaan Moks (Saue Linnavolikogu)
Puudusid: – Teet Kallasvee (Haapsalu Linnavalitsus), Väino Hallikmägi (Pärnu
Linnavalitsus)
Kutsutud: Laine Jänes (Tartu Linnavalitsus), Ago Kokser (Keila Linnavalitsus), Urmas
Kruuse (Elva Linnavalitsus), Aivar Nigol (Otepää Vallavalitsus), Viktor Svjatõ¨ev (Jõgeva
Linnavalitsus), Toomas Sepp ja Ahti Kallaste (Tallinna Linnavalitsus), Urmas Aava
(Häädemeeste Linnavalitsus), Viktor Klot¨ko (Kallaste Linnavalitsus), Jaak Aab, Irja Alakivi,
Toivo Riimaa, Tiit Kirss, Jüri Võigemast, Kaidi Roots, Aigi Sander, Peep Kirsima, Kaimo
Käärmann ja Inga Köster ELL büroost.
OTSUSTATI kinnitada järgmine päevakord:
1. Päevakorra eelnõu ja materjalide esitamine 18. veebruaril 2005 Tallinnas toimuvale ELL
volikogule. (Jaak Aab)
2. Eesti Linnade Liidu esindajate EL Regioonide Komitees ja CLRAE-s kandidaatide
esitamine volikogule. (Toivo Riimaa)
3. Muud küsimused
3.1 07.veebruari eelarveläbirääkimiste üldkogu koosolekust. (Jüri Võigemast, Jaak Aab)
3.2 2005. a riigieelarvest kohalikele omavalitsustele eraldatud vahendite jaotusest. (Jüri
Võigemast, Jaak Aab, Ille Allsaar)
3.3 Linnade ja Valdade Päevadest 17.-18. veebruaril Tallinnas. Aasta omavalitseja
kandidaadid. (Jaak Aab)
3.4 Energialinnade võrgustikust. (Toivo Riimaa)
3.5 Kohtla-Järve linna ettepanekust aprilli volikogu võõrustamiseks. (Jaak Aab)
3.6 Lobitööst Brüsselis. (Toivo Riimaa)
3.7 Saastetasu jaotumisest riigieelarve ja KOV eelarvete vahel. (Irja Alakivi)
Päevakorrapunkt 1
Päevakorra eelnõu ja materjalide esitamine 18. veebruaril 2005 toimuvale ELL volikogule.
Jaak Aab tutvustas volikogu koosoleku päevakorda:
1. Kodanikuühiskonna piirkondlik areng ning kodanikeühenduste ja kohalike omavalitsuste
koostöö perspektiivid. Helmut Hallemaa, Eesti Mittetulundusühenduste Ümarlaua
Esinduskogu kaasesimees
2. Eesti Linnade Liidu 2005. aasta eelarve kinnitamine. Jaak Aab, ELL tegevdirektor
3. Eesti Linnade Liidu esindajate nimetamine EL Regioonide Komiteesse (CdR) ja Euroopa
Kohalike ja Regionaalsete Omavalitsuste Kongressi (CLRAE). Toivo Riimaa, ELL
asedirektor
4. Eesti Linnade Liidu astumine Euro-Vahemere Kohalike ja Regionaalsete Omavalitsuste
Partnerluse Komitee (COPPEM) liikmeks. Toivo Riimaa, ELL asedirektor
5. Omavalitsusliitude seisukohad eelarveläbirääkimisteks 2006. aasta riigieelarve ja 2006-
2009 riigieelarve strateegia kohta. Jaanus Tamkivi, ELL juhatuse esimees; Jüri Võigemast,
ELL asedirektor; läbirääkimiste töörühmade koordinaatorid
6. Linnade ja Valdade Päevade pöördumine Vabariigi Valitsuse poole maade
munitsipaliseerimise küsimuses. Jaanus Tamkivi, ELL juhatuse esimees
7. Muud küsimused
– järgmise volikogu aeg ja koht
Toivo Riimaa tegi lühikokkuvõtte Euro-Vahemere kohalike ja regionaalsete omavalitsuste
partnerluse komiteest (COPPEM). COPPEM asutati 200. aastal Euroopa Kohalike Ja
Regionaalsete Omavalitsuste Nõukogu (CEMR) ja Araabia Linnade Organisatsiooni (ATO)
poolt. Liikmeskonda kuuluvad kõik EL-i vanad riigid, Küpros ja Malta, 10 Vahemereriiki –
kokku 27 riiki. Liituma on kutsutud/arvatud 8 uut EL-i liikmesriiki. Malta ja Küpros on juba
liikmed tänu geograafilisele asendile. Uute riikide liitumisel kujuneb liikmesriikide arvuks 36.
Eesmärgiks on Koostöö Vahemereriikide ja EL liikmesriikide omavalitsuste, linnade,
regioonide ja nende liitude vahel. Liikmemaks puudub.
Eesti, Läti ja Leedu osalemiskulud (lennupilet ja hotell) peaassambleel osalemiseks katab
Sitsiilias asuv COPPEM-i sekretariaat. Uute Euroopa Liidu liikmesriikide osaluskulude
katmisel osalevad ka Araabia riigid.
Eesti Linnade Liidu poole on pöördutud liitumisküsimuses korduvalt. Oleme konsulteerinud ka
Läti ja Leedu liitudega.
Eesti Linnade Liidu juhatus leiab, et käitudes Euroopa Liidu liikmesriigina on poliitiliselt õige
liituda organisatsiooniga COPPEM ja anda omapoolne panus Euroopa turvalisele arengule.
OTSUSTATI:
1. Esitada ELL volikogule päevakorra eelnõu.
2. Bürool saata volikogu liikmetele päevakorda puudutavad materjalid ja otsuste eelnõud.
Päevakorrapunkt 2
Eesti Linnade Liidu esindajate EL Regioonide Komitees ja CLRAE-s kandidaatide esitamine
volikogule.
Jaanus Tamkivi teavitas koosolekul osalejaid, et juhatus tutvus eelnevalt kõigi büroosse
saabunud kandidaatide avaldustega ja otsustas esitada volikogule kinnitamiseks Tõnis Paltsi,
Laine Jänese, Väino Hallikmägi ja Malle Vahtra kandidatuurid.
OTSUSTATI:
ELL volikogule esitada EL Regioonide Komitee delegatsiooni kanditaatideks: põhiliikmeteks
Tõnis Palts (Tallinna linnapea) ja Väino Hallikmägi (Pärnu linnapea); asendusliikmeks Laine
Jänes ning CLRAE delegatsiooni põhiliikme kandidaadiks Malle Vahtra (Viljandi linnapea)
Päevakorrapunkt 3
Muud küsimused
3.1. 7. veebruari eelarveläbirääkimiste üldkogu koosolekust.
Kuulati Jaak Aabi ja Jüri Võigemasti informatsiooni eile Siseministeeriumis toimunud üldkogu
koosolekust. Põhiküsimustena olid arutusel ministeeriumidevahelise komisjoni ja koostöökogu
töökorra muudatused, läbirääkimiste ajagraafik ja omavalitsusliitude esindajate kaasamine riigi
eelarvestrateegia ja Euroopa Liidu järgmise rahastamisperioodi programmeerimise protsessi.
Läbirääkimiste töökorra eelnõusse esitati ettepanekuid, mis tulenevad sellest, et
omavalitsusliidud on väljendanud soovi kaasa rääkida ka riigi eelarvestrateegia (RES) ning
riikliku arengukava (RAK) koostamise protsessis. Tehnilise poole pealt sooviti, et töörühma
juht kutsuks töörühma kokku 10 tööpäeva jooksul juhul kui Omavalitsusliitude Koostöökogu
delegatsioon seda kirjalikult taotleb. Senises töökorra redaktsioonis töörühma kokkukutsumise
ajapiire ei olnud määratud. Ettepanekutes oli käsitletud ka töörühma esimehe küsimust.
Analoogiliselt eelmise aastaga pakuti välja, et töörühma juhiks minister või ministri volitusel
ministeeriumi esindaja. Ettepanekutes oli sisse toodud ka ekspertrühmade/alatöörühmade
mõiste, mis saaksid esitada oma arvamused ja ettepanekud vastavale töörühmale
seisukohavõtuks.
Seoses riigi eelarvestrateegia ajakavaga on tõsiseks probleemiks väga kiire tempo. Riigieelarve
eelnõu peaks Valitsusele esitatama 19. maiks ning Riigikogule 1. juuliks. Sellest tulenevalt on
läbirääkimiste ajagraafikus ja vastava otsuse eelnõus välja pakutud vaheprotokolli ajaks
07.03.2005 ja lõpp-protokolli ajaks 12.05.2005.
Lisaks oleks vaja kokku kutsuda nö "tulubaasi töörühm" (Vabariigi Valituse asjatundjate
komisjon kohaliku omavalitsuse tulubaasi ümberkorraldamiseks, moodustatud 2003 a.).
Omavalitsusliitude esindajate kaasamine riigi eelarvestrateegia ja Euroopa Liidu järgmise
rahastamisperioodi programmeerimise protsessi ainult ministeeriumite kaudu meid ei rahulda,
omavalitsusliidud soovivad kaasa rääkida üldises koordineerimises. On soovitatud, et
omavalitsusliidud kui partnerid edastaksid oma soovid ministeeriumisse, kuid kuidas me peaks
teadma, et meie soove oodatakse? Võib-olla eeldatakse, et peaksime seda koduleheküljelt
lugema. Küsitav on Rahandusministeeriumi suhtumine, kus omavalitsusliidud pannakse kokku
MTÜ-de ning muude kodanikuühendustega. Omavalitsused on osa avalikust sektorist.
Omavalitsuste eelarvete mahuks on veidi alla 14 miljardi krooni. Omavalitsused ei ole MTÜd, me täidame seadusega pandud kohustusi, me pole lihtsalt partner vaid avaliku sektori üks
osapool.
OTSUSTATI:
3.1.1 Võtta informatsioon teadmiseks.
3.1.2 ELL bürool valmistada ette taotlus regionaalministrile kokku kutsuda Vabariigi Valituse
asjatundjate komisjon kohaliku omavalitsuse tulubaasi ümberkorraldamiseks. Paluda
komisjoni koosseisu lülitada kaks Linnade Liidu esindajat (sh üks Tallinna esindaja).
3.2 2005. a riigieelarvest kohalikele omavalitsustele eraldatud vahendite jaotusest.
Kuulati Jüri Võigemasti informatsiooni sellest, et 24. jaanuaril esitasime oma märkused
Vabariigi Valitsuse määruse ""2005. aasta riigieelarve seaduses" eraldisteks kohaliku
omavalitsuse üksuste jooksvateks kuludeks tasandusfondi määratud vahendite jaotamise
tingimused ja kord ning jaotus kohaliku omavalitsuse üksuste vahel" eelnõu kohta.
Eelnõud ei kooskõlastatud ja esitati järgmised märkused:
Eelnõu § 2 Hariduskuludeks arvestatud vahendite jaotamine lõike 11 punktide 5 ja 6 osas on
muudetud personalikulude koefitsiente. Koefitsientide muutmise osas ei ole üleriigiliste
omavalitsusliitudega läbi räägitud. Oleme seisukohal, et hariduskulude vahendite jaotusel tuleb
jääda seniste, 2004. aastal kasutatud põhimõtete juurde, tulenevalt sellest, et läbirääkimised
pearahasüsteemi muutmiseks on kavandatud 2005. aastaks ning muudatuste rakendamine 2006.
aastaks.
Eelnõu § 4 Toimetulekutoetuseks arvestatud vahendite jaotamine ei arvesta Omavalitsusliitude
Koostöökogu ning Vabariigi Valitsuse ministeeriumidevahelise komisjoni poolt 15. septembril
2004. aastal allkirjastatud eelarveläbirääkimiste lõpp-protokollis kokku lepitud põhimõtet
sotsiaalhoolekande rahastamisel:
"2005.a toimetulekutoetuse maksmisel luuakse kohalikele omavalitsustele võimalus kasutada
riigieelarvest valla või linnavalitsuse eelarvesse toimetulekutoetuse maksmiseks eraldatud
vahendeid täiendavate sotsiaaltoetuste ja – teenuste osutamiseks (sh administreerimise kulude
katmiseks)."
Riigieelarvest kohaliku omavalitsuse üksustele tasandusfondi toimetulekutoetuseks ja muudeks
sotsiaaltoetusteks arvestatud eraldiste üldmahust 110 555 645 krooni ehk rohkem kui veerandi
käsitlemine teisel poolaastal täiendavalt jaotatavate vahenditena ei anna kohalikele
omavalitsustele võimalust muudetud sotsiaalhoolekande seaduse alusel abivajavatele isikutele
toimetuleku soodustamiseks sotsiaalteenuste osutamiseks või sotsiaaltoetuste maksmiseks.
Sotsiaalhoolekande, sealhulgas ka puuetega inimeste hoolduse ulatuslikuks ümberkorralduseks
on nimetatud vahendid vajalikud.
Arvestades eelpool toodut ning seadusega "2005. aasta riigieelarve" kohalikele omavalitsustele
toimetulekutoetuseks arvestatud vahendite üldmahtu, oleme seisukohal, et
toimetulekutoetuseks arvestatud vahenditest tuleb kohalikele omavalitsuste vahel jaotada 355
635 900 krooni ning jätta reservi mahuks 39 515 100 krooni ehk 10%.
Puuetega inimestega seotud sotsiaalhoolekande osas on tegemist uue funktsiooni kohalikele
omavalitsustele üleandmisega 2005. aasta 01. aprillist, mis seondub laiemalt
ümberkorraldustega kogu sotsiaalhoolekande valdkonnas. Eelnõu § 5 ei arvesta
Sotsiaalhoolekande seaduse ja puuetega inimeste sotsiaaltoetuste seaduse ning nendega
seonduvate seaduste muutmise seaduse, aga samuti Omavalitsusliitude Koostöökogu ja
Vabariigi Valitsuse ministeeriumidevahelise komisjoni poolt 15. septembril 2004.a.
allkirjastatud eelarveläbirääkimiste lõpp-protokolli kokkuleppe sisu ning Omavalitsusliitude
Koostöökogu ja Sotsiaalministeeriumi esindajate nõupidamistel saavutatud kokkuleppeid
puuetega inimestele osutatavate teenuste ümberkorraldamisel.
Omavalitsusliitude Koostöökogu poolset taotlust jõustada muudatused puuetega inimeste
sotsiaalhoolekande valdkonnas 2006. aasta 01. jaanuarist ei arvestatud. Tulenevalt sellest
kujuneb 2005. aasta olemasolevalt korralduselt uuele korraldusele ülemineku aastaks.
Omavalitsusliitude Koostöökogu poolt on esitatud ettepanek jaotada 2005. aastaks puuetega
inimeste hooldajatoetusteks arvestatud vahendid omavalitsusüksuste vahel selliselt, et oleks
rohkem arvestatud vastavate vahendite tegelikku jaotust 2004. aastal, tagades valutuma
ülemineku uuele korraldusele, vähendamaks ümberkorraldustest sõltuvate isikute probleemide
süvenemist:
1) eraldada igale vallale/linnale 85% 2004. aastal kasutatud hooldajatoetuse vahenditest;
2) ülejäänud vahendid jaotada proportsionaalselt lähtudes puuetega inimeste arvust ning reservi
mitte jätta.
Kuna Rahandusministeerium eelnõu edasise menetluse käigus osaliselt arvestas meie
ettepanekuid, siis pidades vajalikuks eelnõu kiiret vastuvõtmist, ei esitanud ELL täiendavat
läbitöötamist vajavaid ettepanekuid. Samas tegime Rahandusministeeriumile ettepaneku koos
Omavalitsusliitude Koostöökoguga läbi töötada toimetulekutoetuse täiendavate vahendite
jaotamise põhimõtted pidades silmas vajadust vahendite piisavuse korral võtta täiendavate
vahendite eraldamisel osaliselt arvesse kulu täiendavalt makstud toetustele või toimetuleku
soodustamiseks osutatud sotsiaalteenustele.
OTSUSTATI:
Võtta informatsioon teadmiseks.
3.3. Linnade ja Valdade Päevadest 17.-18. veebruaril Tallinnas. Aasta Omavalitseja
kandidaadid.
Jaak Aab andis informatsiooni ürituse ettevalmistamisprotsessist. Kutsed on postitatud ja
toimub aktiivne registreerumine, jooksev info ja muudatused ajakavas on üleval ELL
kodulehel. Aasta Omavalitseja kandidaatideks esitab kumbki omavalitsusliit kahe kandidaadi
nimed. Linnade ja Valdade päevadel jagatakse välja hääletussedelid nelja kandidaadi nimega
ja kõige rohkem hääli kogunud kandidaat kuulutatakse aasta omavalitsustegelaseks 17.
veebruari õhtul.
OTSUSTATI:
1. Võtta informatsioon teadmiseks. Kutsuda kõiki linna- ja vallavalitsuste ning linna– ja
vallavalitsuste hallatavate asutuste töötajaid osalema 17.-18. veebruaril toimuvatel Linnade ja
Valdade Päevadel.
2. ELL juhatuse poolt nimetada Linnade ja Valdade Päevadel aasta omavalitsustegelase
kandidaatideks Aavo Keerme (Jõhvi linnapea) ja Teet Kallasvee (Haapsalu linnapea)
3.4. Energialinnade võrgustikust
Kuulati Aivar Nigoli informatsiooni Energia Linnade Assotsiatsiooni (Association of EnergieCities) ettepanekust Otepää vallavalitsusele liituda võrgustikuga. Toivo Riimaa informeeris
koosolekul osalejaid Assotsiatsiooni taustast ja liikmeskonnast. Liikmeks võivad olla kohalikud
omavalitsused (soovitavalt linnad, mille elanike arv on suurem kui 100 000) ja nende
katusorganisatsioonid ning kohalike omavalitsuste energiafirmad. Koosolekul osalejad leidsid,
et üheks võimalikuks variandiks, kuidas saaks ka väikelinnu kaasata, on moodustada võrgustik
(analoogiliselt Eesti tervislike linnade võrgustikuga).
OTSUSTATI: Büroo saadab liidu liikmetele küsitluse, kes oleks huvitatud osalema Energia
Linnade Assotsiatsiooni tegevuses ning linnade huvi korral jääb võrgustiku loomist korraldama
Aivar Nigol.
3.5 Kohtla-Järve linna ettepanekust aprilli volikogu võõrustamiseks.
Jaak Aab edastas Kohtla-Järve linna ettepaneku korraldada aprillikuine volikogu koosolek
Kohtla-Järvel.
OTSUSTATI:
Nõustuda Kohtla-Järve linnapea ettepanekuga korraldada ELL volikogu koosolek 26. aprillil
2005.a. Kohtla-Järve linnas.
3.6 Lobitööst Brüsselis
Kuulati Toivo Riimaa informatsiooni Brüsselis toimuva infovahetuse ja –kogumise kohta Eesti
ja teiste riikide esindajate ning institutsioonide vahel.
Brüsselis on esindusi väga mitut liiki ja erineva suurusega. On omavalitsusliitude esindused,
piire ületavad esindused, regionaalsed esindused, linnade esindused jm. Meie, kui
omavalitsusliidu funktsioonid on erinevad konkreetse linna, regiooni esinduse funktsioonidest.
Tallinna initsiatiivil oli Brüsseli esinduse teema arutusel ka Koostöökogu koosolekul. Tallinnal
on esindaja küll Brüsselis olemas, kuid oodatakse omavalitsusliitude kindlat seisukohta ja
valmidust koostööks, mis üheltpoolt vähendaks kulutusi ühise rendipinna omamisel ja teiselt
poolt suurendaks kasutegurit, mis tekiks kahe esindaja töötamisel Brüsselis. Kuigi käesoleval
aastal eraldab Siseministeerium eurovahendeid 500 000.- krooni rohkem kui eelmisel aastal ja
pooleks aastaks oleks seega Brüsseli esindaja ülevalpidamiseks "kate" olemas, on koostöös
EMOLiga vaja veel selgeks rääkida nõuded esindajale, rahaliste vahendite jagunemine liitude
vahel ja projekti jätkusuutlikkus järgnevateks aastateks.
Samas oleks esindaja omamine Brüsselis selge signaal Valitsusele ja Siseministeeriumile ka
selle kohta, et vaatamata vahendite nappusele, peavad omavalitsusliidud esindaja kohalolekut
väga oluliseks. See omakorda hõlbustaks raha juurdetaotlemist järgnevatel aastatel.
OTSUSTATI:
Võtta informatsioon teadmiseks ja ELL bürool jätkata konsultatsioone EMOLiga.
3.7. Saastetasu jaotumisest riigieelarve ja KOV eelarvete vahel
Kuulati Irja Alakivi informatsiooni saastetasu seaduse rakendamisest.
Tavajäätmete ladustamisel prügilasse tuleb tonni prügi kohta maksta alates käesoleva aasta 1.
jaanuarist saastetasu 30 EEK, kui prügi ladustatakse "euronõuetele" vastavasse prügilasse ning
120 EEK ladustamisel euronõuetele mittevastavasse. Saastetasu seadus sätestab, et 75 %
saastetasust peab laekuma kohalike omavalitsuse eelarvesse. Keskkonnaministeerium on aga
asunud seisukohale, et hoolimata prügila olukorrast tuleks omavalitsuse eelarvesse kanda
saastetasu, mis arvutatakse 30 EEK / tonn määrast lähtudes.
Seaduses ei ole ühtegi piirangut, mis laseks saastetasu jagunemist kitsendavalt rakendada ning
kui prügi ladustamisel tuleb teatud prügilates saastetasu maksta 120 EEK / tonn, siis peaks
omavalitsusele laekuma sellest 75%.
OTSUSTATI: Esitada järelepärimine Keskkonnaministeeriumile.
Jaanus Tamkivi
Koosoleku juhataja
Inga Köster
Protokollija