09/09/08
KUTSE
Eesti Linnade Liidu juhatuse koosolek toimub teisipäeval 09. septembril 2008 algusega kell 12.00 Tallinnas, WTCT konverentsikeskuses (Narva mnt 11d, 7 korruse saalis), millele järgneb samas Eesti Linnade Liidu volikogu koosolek algusega kell 14.00.
ELL JUHATUSE koosoleku päevakorras (ettepanek):
Omavalitsusliitude Koostöökogu ja Valitsuskomisjoni eelarveläbirääkimiste seis:
1.1. Rahanduse- ja maksupoliitika töörühm; Tiit Kirss, Jüri Võigemast
1.2. Teede-, transpordi- ja IKT töörühm; Tiit Kirss
1.3. Keskkonna- ja maaküsimuste töörühm; Irja Alakivi, Jüri Võigemast
1.4. Hariduse- ja noorsootöö töörühm; Hille Ilves; Jüri Võigemast
1.5. Töö-, sotsiaal- ja tervishoiu töörühm; Hille Ilves
1.6. Kultuuri- ja spordi töörühm; Hille Ilves
2. ELL juhatuse seisukoha kujundamine Omavalitsusliitude Koostöökogu ja Valitsuskomisjoni eelarveläbirääkimiste 2009. aasta lõpp-protokolli osas. Jüri Võigemast, Urmas Kruuse
3. Tallinna Linnavolikogu pöördumine ELLi ja EMOLi poole maamaksu küsimuses. Taavi Aas.
4. Linnade ja valdade päevad 2009 seminarimudel. Jüri Võigemast
5. Muud küsimused ja informatsioonid.
Jüri Võigemat
Tegevdirektor
EESTI LINNADE LIIDU JUHATUSE KOOSOLEKU PROTOKOLL nr 8
Tallinn, 09.09.2008
Algus kell 12.00, lõpp kell 13.45
Koosoleku juhataja: Urmas Kruuse Protokollija: Inga Köster
Juhatuse liikmetest osalesid: Urmas Kruuse (Tartu Linnavalitsus), Viktor Svjatõ¨ev (Jõgeva Linnavalitsus), Kersti Sarapuu (Paide Linnavalitsus), Ain Kiviorg (Sillamäe Linnavalitsus), Ingrid Danilov (Haapsalu Linnavalitsus) ja Taavi Aas (Tallinna Linnavalitsus)
Puudus: Urve Tiidus (Kuressaare Linnavalitsus).
Kutsustud: Angelika Kallakmaa-Kapsta, Toomas Sepp, Katrin Kendra ja Marju Sepp Tallinna Linnavalitsusest ning ELL büroost Jüri Võigemast, Tiit Kirss, Hille Ilves, Peep Kirsima, Toivo Riimaa, Kaimo Käärmann, Terje Lillo ja Inga Köster.
OTSUSTATI kinnitada järgmine päevakord:
1. Omavalitsusliitude Koostöökogu ja Valitsuskomisjoni eelarveläbirääkimiste seis:
1.1. Rahanduse- ja maksupoliitika töörühm; Tiit Kirss, Jüri Võigemast
1.2. Teede-, transpordi- ja IKT töörühm; Tiit Kirss
1.3. Keskkonna- ja maaküsimuste töörühm; Irja Alakivi, Jüri Võigemast
1.4. Hariduse- ja noorsootöö töörühm; Hille Ilves; Jüri Võigemast
1.4. Töö-, sotsiaal- ja tervishoiu töörühm; Hille Ilves
1.5. Kultuuri- ja spordi töörühm; Hille Ilves
2. ELL juhatuse seisukoha kujundamine Omavalitsusliitude Koostöökogu ja Valitsuskomisjoni eelarveläbirääkimiste 2009. aasta lõpp-protokolli osas. Jüri Võigemast, Urmas Kruuse
3. Tallinna Linnavolikogu pöördumine ELLi ja EMOLi poole maamaksu küsimuses. Taavi Aas.
4. Linnade ja valdade päevad 2009 seminarimudel. Jüri Võigemast
5. Muud küsimused ja informatsioonid.
Päevakorrapunkt 1
Omavalitsusliitude Koostöökogu ja Valitsuskomisjoni eelarveläbirääkimiste seis:
1.1. Rahanduse- ja maksupoliitika töörühm;
1.2. Teede-, transpordi- ja IKT töörühm;
1.3. Keskkonna- ja maaküsimuste töörühm;
1.4. Hariduse- ja noorsootöö töörühm;
1.5. Töö-, sotsiaal- ja tervishoiu töörühm;
1.6. Kultuuri- ja spordi töörühm;
Kuulati Jüri Võigemasti sissejuhatust läbirääkimiste hetkeseisust. Majandusprognoos on veelgi tagasihoidlikum kui kevadel väljapakutud. 2009.a riigieelarve koostamine jätkub, riigikogule peaks valitsus selle esitama 25. septembril.
Kui omavalitsuste tulubaasi midagi juurde tuleb, on see alati kindlam kui mingi üheks korraks antav projektipõhine raha. Ja alati peaks ületulev funktsioon olema kaetud riigi eraldisega.
Enne juhatuse koosolekut toimus kohtumine rahandusminister Ivari Padariga. Kohtumisel viibisid üleriigiliste omavalitsusliitude ja Tallinna esindajad. Minister ütles välja seisukoha, et tema seisab hea selle eest, et omavalitsuste tulubaasi ei kärbitaks. Kärped tulevad riigieelarve eraldiste osas. Hetkel pole numbrites ikka veel selgust, ministeeriumid peaksid numbrid ütlema 16. septembriks.
Tiit Kirss andis ülevaate rahanduse ja teede töörühmas arutatust. Rahanduse töörühm on koos käinud 2 korda. Rahandusministeeriumi poolt esitatud materjalide põhjal jääb 2009.a. tulumaksuks 11,9 + 0,04 protsendipunkti brutotulust. See tähendab, et lisandub 0,3 protsendipunkti seoses maksukorralduse seaduse muutmisega, mille kohaselt intressid tulumaksu ja maamaksu laekumise tähtaja rikkumise eest laekuvad riigieelarvesse ning 0,01 protsendipunkti puuetega laste hoolekande ülevõtmise eest.
Tasandusfond jääb 2008.a. tasemele ning sellele lisandub 26 miljonit krooni eelpool nimetatud muudatuste katteks.
Teiste riigieelarveliste eraldiste osas veel selgust ei ole. Rahandusministeeriumi suvise prognoosi kohaselt (koostatud kehtivate maksuseaduste alusel) on riigieelarve maksutulu ilma sotsiaalmaksuta 2009. aastal 39,078 miljardit krooni. 2007.a. oli see 40,45 miljardit, 2008.a riigieelarves oli arvestatud 41,93 ning oodatav laekumine 39,9 miljardit.
Riigieelarve kasv toimub peamiselt sotsiaalmaksu ja eurotoetuste arvel. Omavalitsusliitude Koostöökogu taotles 2009. aastaks riigieelarvest võrreldes 2008. aastaks eraldatuga täiendavalt ca 2 miljardit krooni- see on ilma taotlusteta tasandusfondi suurendamiseks, tulumaksu suurendamiseks ning teehoiuks.
Arvestades uut majandusprognoosi tuleks meil täpsustada oma taotlusi.
8. septembril toimunud rahanduse töörühma koosolekul arutati 5. septembril Rahandusministeeriumi poolt esitatud ettepanekuid kohalike omavalitsuste finantsvõimekuse tugevdamise ja eelarvepositsiooni parandamise meetme osas.
Meetme eesmärgiks on suurendada kohalike omavalitsusüksuste omafinantseerimisvõimekust ning seeläbi võimaldada omavalitsusüksustel teostada vajalike investeeringuid võõrvahendeid või laenuraha kaasamata. Riigieelarvesse planeeritakse uus iga-aastane toetusmeede kohalikele omavalitsusüksustele summas
500 miljonit krooni, mis eraldatakse kohalikele omavalitsustele näiteks 2010. aastal täies summas juhul, kui eelarve puudujääk on kuni 200 miljonit krooni. Selle võrra, mis omavalitsusüksuste defitsiit ületab 200 miljonit krooni, vähendatakse neile välja makstavat eraldist. Toetust makstaks omavalitsustele välja järgmisel eelarveaastal omavalitsusüksuste tegelike koonddefitsiidi näitajate alusel näiteks proportsionaalselt nende tulumaksu laekumistega. Omavalitsusüksustel tuleb ühisest piirmäärast kinnipidamiseks teha omavahel koostööd kas defitsiidisummade kooskõlastamise, ühiste läbirääkimiste või nt kvootide jagamise teel.
See meede ei kohusta omavalitsusi otseselt laenamist vähendama vaid looks motiivi vähem laenu võtta.
Lepiti kokku, et omavalitsusliidud arutavad esitatud ettepanekud ning kujundavad oma seisukoha lõpp-protokolli allakirjutamise ajaks.
Jüri Võigemast andis ülevaate keskkonna töörühma tööst. Keskkonna- ja maaküsimuste töörühm (memo lisatud) on küll järjepidevalt koos käinud, kuid väga raske on olnud mingeid ministeeriumipoolseid lubadusi saada.
Endiselt on adekvaatse lahenduseta struktuurifondide toetusel elluviidavate keskkonnaprojektide kaasrahastamise tagamine perioodil 2007-2013, kuna keskkonnaministeeriumi poolt ette valmistatud ja jõustatud määruste kohaselt langeb kogu kaasrahastamise koormus kohalikele omavalitsustele. Tagajärjeks on, et kohalikud omavalitsused on olnud sunnitud juba ettevalmistatud kavasid ja projektide mahtusid muutma/vähendama, et näiteks veeprojektide esimeses taotlusvoorus esitatud taotlused vastaksid ministri määrusega kehtestatud tingimustele.
Ministri 12.08.2008 töörühma koosolekul esitatud sõnum oli, et veeprojektide omaosaluse katmiseks riigi poolt täiendavaid võimalusi ette näha ei ole ja KIK poolset finantseerimist ei tule.
Läbirääkimiste töörühma poolt on jätkuvalt ja järjekindlalt väljendatud seisukohta, et ka 2009. a eelarveläbirääkimistel taotleme ühtekuuluvusfondi toel elluviidavate keskkonnaprojektide kaasrahastamist riigieelarvest ja KIK-st. Meie arvates on ohus riigi poolt EL ees liitumislepinguga võetud kohustuste tähtajaline ja täismahuline täitmine keskkonnavaldkonnas. Omavalitsuste poolne seisukoht on, et ei ole aktsepteeritav riigi poolt võetud kohustuste tähtajalise täitmise ülekandmine kohalikele omavalitsustele ilma selleks adekvaatseid ressursse eraldamata. Küsimus vajaks meie arvates seisukoha küsimist õiguskantslerilt. Meie arvates ei paku lahendust ka vee ja kanalisatsiooniteenuse hinna forsseeritud tõstmine tasemele, mis ei ole elanikkonna suuremale osale jõukohane ning see võib kaasa tuua ettenägematuid tagajärgi.
Hille Ilves andis ülevaate
- hariduse- ja noorsootöö töörühma,
- töö-, sotsiaal- ja tervishoiu töörühma ning
- kultuuri- ja spordi töörühma tööst (memo lisatud).
Hariduse töörühm on korrapäraselt koos käinud kuid kahjuks pole meile esitatud mingeid konkreetseid numbreid.
Sotsiaalministeerium on pidevalt lubanud esitada oma seisukohad ja ettepanekud kuid eile saadetud paberil oli nendepoolsete ettepanekute real kirjas, et "ettepanekud puuduvad" ja millegipärast oli tehtud mitmeid parandusi omavalitsuste poolt esitatud seisukohtadesse.
Kultuuritöörühm ei ole koos käinud ja mingit konkreetset infot meil ei ole. Eelnimetatud kolm töörühma kogunevad veelkord 16. septembril.
OTSUSTATI: Võtta informatsioon teadmiseks.
Päevakorrapunkt 2
ELL juhatuse seisukoha kujundamine Omavalitsusliitude Koostöökogu ja Valitsuskomisjoni eelarveläbirääkimiste 2009. aasta lõpp-protokolli osas
Kuulati Jüri Võigemasti informatsiooni sellest, et lõpp-protokolli eelnõu saabus Siseministeeriumist vahetult enne juhatuse koosolekut. Eelnõust puuduvad endiselt numbrid 2009. aasta riigieelarve eraldiste osas. Meie oleme oma seisukohad esitanud juba veebruaris. Lootus on, et ehk saabuvad töörühmadest konkreetsed numbrid hiljemalt 16. septembril. Kui mitte, siis oleks otstarbekas lõpp-protokollis ka selline seis fikseerida, mitte protokoll üldse tegemata jätta. Samuti peaks olema fikseeritud seisukohad, milles jäädakse eriarvamustele.
OTSUSTATI:
2.1. Võtta informatsioon teadmiseks.
2.2. Teha volikogule ettepanek volitada ELL juhatuse esimeest alla kirjutama läbirääkimiste lõpp-protokolllile.
Päevakorrapunkt 3
Tallinna Linnavolikogu pöördumine ELLi ja EMOLi poole maamaksu küsimuses Taavi Aas tutvustas Tallinna Linnavolikogu otsust (lisatud) pöörduda Riigikogu rahanduskomisjoni poole ettepanekuga arutada kodu-aluse elamumaa maamaksust vabastamise võimalusi.
OTSUSTATI: Esitada ettepanek Vabariigi Valitsuskomisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu rahanduse ja maksupoliitika töörühmale läbivaatamiseks.
Päevakorrapunkt 4
Linnade ja valdade päevad 2009 seminarimudel
Jüri Võigemast tegi tagasivaate 2008. aastal toimunud Linnade ja valdade päevadele, tutvustas selle ürituse nelja aasta jooksul väljakujunenud ülesehitust ning läbiviimiseks vajalike tingimuste olemasolu Viru konverentsikeskuse baasil. Eelkõige on oluline saalide olemasolu ja mahutavus ning ka firmade esitlusstendide paigutamise võimalikkus. Sarnase ürituse korraldamisel ei ole vähetähtis ka toitlustuse ja majutuse paindlik korraldamine. Majanduskeskkonna jahenemisega seoses oleks väga otstarbekas tähele panna ka seda, milliseks võivad kujuneda hinnapaketid ja kulude minimaalsel tasemel hoidmise võimalused.
Viies 2009.a LVP korraldamise üle Tartusse tuleb leida täiendavaid ja teistsuguseid lahendusi kogu ürituse ülesehituseks.
OTSUSTATI: Võtta hinnapakkumine Tartu konverentsikeskusest Dorpat.
Urmas Kruuse Inga Köster
Koosoleku juhataja Protokollija
Protokolli lisad:
1. Registreerimisleht – 1 lehel
2. Koosoleku päevakorra ja otsuste projekt – 1 lehel
3. PKP 1 – Riigieelarve 2009 eelnõu kujunemise taust KOV vaatevinklist septembris 2008 – 13 lehel; Memo keskkonna- ja maaküsimuste töörühma tööst – 5 lehel; Memo Hariduse- ja noorsootöö töörühma, Töö-, sotsiaal- ja tervishoiu töörühma ning Kultuuri- ja spordi töörühma tööst – 7 lehel
4. PKP 2 – Koostöökogu taotlused – 2 lehel
5. PKP 3 – Tallinna Linnavolikogu otsus nr 165 21.08.08 – 1 lehel
6. PKP 4 – Memo Linnade- ja valdade päevadest 2008 ja 2009 – 2 lehel