17/06/08 (Tallinn)
Eesti Linnade Liidu volikogu koosolek toimub teisipäeval 17. juunil 2008 algusega kell 13.00 Tallinnas, WTCT konverentsikeskuses (Narva mnt 11d, 7 korruse saalis).
VOLIKOGU koosoleku päevakorras (ettepanek):
1. Ülevaade Valitsuskomisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu delegatsiooni läbirääkimiste vaheprotokollist 2009. aasta riigieelarve ning "Riigi eelarvestrateegia 2009-2012" osas. Tiit Kirss
2. Seisukoha võtmine eelarve läbirääkimiste II vaheprotokolli ettevalmistamise küsimuses. Jüri Võigemast
3. Eesti Linnade Liidu 2007. aasta majandusaasta aruande ja revisjonikomisjoni kontrollakti kinnitamine. Jüri Võigemast
4. Ühenduste koostöö memorandumiga ühinemise ettepanek. Jüri Võigemast
5. Keskkonnatasude uue kontseptsiooni väljatöötamise protsessist. Irja Alakivi
6. Meetme "Kohalike avalike teenuste arendamine" kohaliku omavalitsuse investeeringutoetuste kava aastateks 2007-2010. Terje Lillo
7. Ülevaade Euroopa Liidu Läänemere piirkonna strateegia kujundamise kohta esitatud seisukohtadest. Ille Allsaar
8. Avatud Uste Päevad – Euroopa regioonide ja linnade nädal 2008, 06. – 09. oktoobril Brüsselis (OPEN DAYS European Week of Regions and Cities). Ille Allsaar, Kaimo Käärmann-Liive
9. Muud küsimused.
Urmas Kruuse
Juhatuse esimees
EESTI LINNADE LIIDU VOLIKOGU KOOSOLEKU PROTOKOLL nr 3
17. juuni 2008, WTCT konverentsikeskus Algus kell 13:00, lõpp kell 15:15
Koosoleku juhataja: Viktor Svjatõšev Protokollija: Inga Köster
Osales 22 volikogu liiget või nende asendajat. Puudus 50 volikogu liiget või nende asendajat (registreerimislehed lisatud).
Koosoleku juhataja esitas volikogule ettepaneku kinnitada koosoleku päevakord. OTSUSTATI kinnitada järgmine PÄEVAKORD
1. Ülevaade Valitsuskomisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu delegatsiooni läbirääkimiste vaheprotokollist 2009. aasta riigieelarve ning "Riigi eelarvestrateegia 2009-2012" osas. Tiit Kirss
2. Seisukoha võtmine eelarve läbirääkimiste II vaheprotokolli ettevalmistamise küsimuses. Jüri Võigemast
3. Eesti Linnade Liidu 2007. aasta majandusaasta aruande ja revisjonikomisjoni kontrollakti kinnitamine. Jüri Võigemast
4. Ühenduste koostöö memorandumiga ühinemise ettepanek. Jüri Võigemast
5. Keskkonnatasude uue kontseptsiooni väljatöötamise protsessist. Irja Alakivi
6. Meetme "Kohalike avalike teenuste arendamine" kohaliku omavalitsuse investeeringutoetuste kava aastateks 2007-2010. Terje Lillo
7. Ülevaade Euroopa Liidu Läänemere piirkonna strateegia kujundamise kohta esitatud seisukohtadest. Ille Allsaar
8. Avatud Uste Päevad – Euroopa regioonide ja linnade nädal 2008, 06. – 09. oktoobril Brüsselis (OPEN DAYS European Week of Regions and Cities). Ille Allsaar, Kaimo Käärmann-Liive
9. Muud küsimused:
9.1. Tõrva linna probleemid veevarustuse-ja kanalisatsioonisüsteemide rajamisel Ühtekuuluvusfondi abiga.
9.2. Rootsi ühisprojekti ettepanek Läänemeremaade omavalitsusliitudele.
Päevakorrapunkt 1
Ülevaade Valitsuskomisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu delegatsiooni läbirääkimiste vaheprotokollist 2009. aasta riigieelarve ning "Riigi eelarvestrateegia 2009-2012"
Kuulati Jüri Võigemasti ja Tiit Kirsi informatsiooni KOV tuludest
Rahandusministeeriumi kevadprognoosi järgi, valitsuse seisukohtadest ja Koostöökogu eriarvamustest.
Eelarveläbirääkimiste vaheprotokolli allkirjastamise ajal ei olnud veel teada riigi finantsraskused. Samuti ei olnud andmeid Riigi eelarvestrateegia 2009-2012 vahendite indikatiivse jaotuse osas ministeeriumide haldusalade kaupa.
Meie eesmärk on, et RES kajastaks KOV tulubaasi ja eraldisi riigieelarvest õigesti ja seda 2009-2012 a. perspektiivis. Aga kooskõlastusringile saabunud RES-i ülesehitust, mille mudel oli Omavalitsusliitude Koostöökogu ja Valitsuskomisjoni eelarveläbirääkimiste rahanduskomisjonis põhimõtteliselt kokku lepitud, oli muudetud tunduvalt üldisemaks kui varasematel aastatel ning KOV kohta ei ole sealt võimalik midagi välja lugeda.
Hetkel ei julge Valitsuse poolelt keegi prognoosida, mis toimub riigi tasandil nelja aasta perspektiivis.
OTSUSTATI: Võtta informatsioon teadmiseks.
Päevakorrapunkt 2
Seisukoha võtmine eelarve läbirääkimiste II vaheprotokolli ettevalmistamise küsimuses
Kuulati Jüri Võigemasti kokkuvõtet hetkeseisust. Kui eelmise volikogu koosoleku toimumise ajal oli teadmine, et 2009. aasta riigieelarve menetlemine toimub analoogse protsessi järgi nagu eelmistel aastatel ja ministeeriumite taotlused oleks pidanud esitatama juuni lõpuks, siis paraku on täna Valitsus oma tegevust seisukohtade võtmisel edasi nihutanud. Ministeeriumid peavad oma taotlused Rahandusministeeriumile esitama 25. juuliks. Sellest tingitult on ka läbirääkimiste ajagraafiku nihkumine – töörühmades toimub töö juuli lõpuni, 25.-ks augustiks peaksime saama Rahandusministeeriumi KOV tulubaasi prognoosi ja seisukohad riigieelarveliste eraldiste osas.
Teine vaheprotokoll allkirjastatakse ehk augusti lõpus. Valitsus peaks riigieelarve eelnõu esitama Riigikogule 24. septembril.
OTSUSTATI: Taotleda 2009. aasta riigieelarve läbirääkimiste II vaheprotokolli koostamist augusti teisel poolel lähtuvalt Rahandusministeeriumi poolt kinnitatud 2009.a. riigieelarve eelnõu koostamise ajakavast.Päevakorrapunkt 3
Eesti Linnade Liidu 2007. aasta majandusaasta aruande ja revisjonikomisjoni kontrollakti kinnitamine
Jüri Võigemast tutvustas ELL 2007.a majandusaasta aruannet (lisatud), mille osadeks on tegevusaruanne, raamatupidamise aastaaruanne, revisjonikomisjoni otsus ning audiitori järeldusotsusotsus (märkusi ei olnud).
ELL revisjonikomisjoni esimees Aallar Aron tutvustas põhjalikumalt revisjonikomisjoni otsust.
Koosoleku juhataja pani hääletusele (poolt 22, vastu ja erapooletuid ei ole) otsuse kinnitada ELL 2007.a majandusaruanne esitatud kujul.
OTSUSTATI: Kinnitada ELL 2007. aasta majandusaasta aruanne koos audiitori järeldusotsusega ja revisjonikomisjoni kontrollaktiga.
Päevakorrapunkt 4
Ühenduste koostöö memorandumiga ühinemise ettepanek
Kuulati Jüri Võigemasti informatsiooni 27. juunil klubi POLIS eestvedamisel toimuvast nõupäevast ja ettevalmistatud koostöö memorandumist (lisatud). Memorandumi eesmärgiks on arendada memorandumiga ühinenute koostööd, kes väärtustavad isikute õiguste ja vabaduste kaitset, õigusriigi põhimõtteid, avalikkuse objektiivset teavitamist riigi ja kohaliku omavalitsuse tegevusest ja asjakohast tasakaalustatud avalikku diskussiooni, kelle jaoks on oluline arendada efektiivset avalikku haldust ning omavalitsuslikku elukorraldust, toetada avaliku, äri-, ja kolmanda sektori ühistegevust ning ühiskonnas toimuvate protsesside teaduslikku analüüsi ja selle alusel tuleviku kavandamist.
ELL juhatus teeb volikogule ettepaneku lõpetada Koostöö memorandumi esimene lugemine, sest memorandumis pole ära toodud täpsustatud aastast tegevuskava ega määratud konkreetseid kohustuste täitmise eestvedajaid (vastutajaid).
OTSUSTATI: Lõpetada Koostöö memorandumi esimene lugemine ja tulla küsimuse juurde tagasi peale memorandumi sisu täpsustumist.
Päevakorrapunkt 5
Keskkonnatasude uue kontseptsiooni väljatöötamise protsessist
Kuulati Irja Alakivi ülevaadet keskkonnatasude uue kontseptsiooni väljatöötamise protsessist ja meiepoolsetest võimalikest ettepanekutest kontseptsiooni osas (memo lisatud).
Koosolekul osalejad pidasid oluliseks edastada meie kirjalikud märkused/ettepanekud keskkonnaministrile. Kirjas tuleks mainida ka mittenõustumist sellega, et kontseptsioonile tuginevalt KOV eelarvetesse enam keskkonnatasud ei laeku.
OTSUSTATI:
Esitada järgmised ELL põhiseisukohad kirjalikult keskkonnaministrile, kaasa arvatud avalikustamise ja ettepanekute tegemise aja pikendamine kuni 22. augustini.
1.) Muuta keskkonnatasude süsteem tasude kehtestamise, määramise, erandite tegemise ja kasutamise osas selgemaks ja läbipaistvamaks ning integreerida keskkonnatasudest laekuvate vahendite kajastamine ja kasutamine riigi eelarvestrateegia ja riigieelarve protsessi.
2.) Keskkonnatasude kontseptsiooni ettevalmistamisel tuua välja iga üksiku keskkonnatasu nn lõpphind ja keskkonnatasu osakaal ning koosmõju teiste ÖMR maksudega (aktsiisidega) avalike teenuste ja/või toodete, sealhulgas valikuvõimalusteta loomulike monopolide teenuste või riigihankega territoriaalselt elanikule määratud teenuste lõpphinnas.
3.) Pidada vajalikuks keskkonnatasude üle otsustamist parlamendis kindla sotsiaalmajandusliku kriteeriumi alusel.
4.) Mitte toetada keskkonnatasude hüppelisi tõstmisi.
5.) Mitte toetada keskkonnatasude seaduse muutmise suunda selliselt, kus alates 2012. aastast ei laeku 75% jäätmete ladestamise saastetasust enam kohaliku omavalitsuse eelarvesse ja ettepanekut kehtestada uus kohalik maks. Ühtlasi oleme arvamusel, et jäätmemaksuga maksustamine majapidamise (kinnistu) põhiselt analoogiliselt maamaksuga on olemuslikult väär, sest see ei arvesta tegelikku tekkinud prügi kogust.
6.) Teeme ettepaneku, et kõigi keskkonnatasude osas sätestataks tasu jaotumine riigieelarve ja kohalike omavalitsuste eelarvete vahel (solidaarsuse komponent ja regionaalsuse e. kohalik komponent) nii tavamäärade kui ka kõrgendatud maksumäärade korral.
7.) Pidada võimalikuks ja soovitavaks keskkonnatasude määrade vähendamist valdkondades, kus eesmärgid on juba saavutatud või normaalset heaolu tagavast tasemest isegi allapoole mindud (näiteks veekasutuses elaniku kohta ööpäevas). 8.) Mitte toetada keskkonnatasu (ressursitasu) kehtestamise kavatsust, kui vett võetakse põhjaveest vähem kui 5 m3/d ja pinnaveest vähem kui 30 m3/d.
Päevakorrapunkt 6
Meetme "Kohalike avalike teenuste arendamine" kohaliku omavalitsuse investeeringutoetuste kava aastateks 2007-2010
Jüri Võigemast tutvustas Terje Lillo koostatud memo (lisatud) Kohaliku omavalitsuse investeeringutoetuste kava (KOIT kava) aastateks 2007-2010 eelistusnimekirja. Nimekirja on kantud need 9 maakonda (60 projekti), kelle suhtes on otsused tehtud. Projektid on kinnitamata veel Ida-Viru, Harju, Valga, Jõgeva, Tartu ja Lääne-Viru maakondade osas.
OTSUSTATI: Võtta informatsioon teadmiseks.
Päevakorrapunkt 7
Ülevaade Euroopa Liidu Läänemere piirkonna strateegia kujundamise kohta esitatud seisukohtadest
Jüri Võigemast tutvustas Ille Allsaare memo (lisatud) ülevaatega Euroopa Liidu Läänemere piirkonna strateegia kujundamise kohta esitatud seisukohtadest.
Eesti Vabariik toetab paindlikku ning ambitsioonikat strateegiat ja peab oluliseks piirkonna paremat ruumilist integratsiooni ning regionaalse arenguerinevuste üritamist.
OTSUSTATI: Võtta informatsioon teadmiseks.
Päevakorrapunkt 8
Avatud Uste Päevad – Euroopa regioonide ja linnade nädal 2008, 06. – 09. oktoobril Brüsselis (OPEN DAYS European Week of Regions and Cities)
Kuulati Kaimo Käärmann-Liive informatsiooni 6.-9. oktoobris toimuvast Open Days nädalast. Õpitubasid ja seminare on kokku 150. Osaleb 217 regiooni. Ettekannetega esinevad 32 riiki. Nädala jooksul külastab erinevaid üritusi ca 5000 inimest. Eesti osaleb koos üheksa partneriga konglomeraadis, mille teema on innovaatiline turism. Ettekandega astub üles Viljandi linn.
OTSUSTATI: Võtta informatsioon teadmiseks.
Päevakorrapunkt 9
Muud küsimused
9.1. Tõrva linna probleemid veevarustuse- ja kanalisatsioonisüsteemide rajamisel Ühtekuuluvusfondi abiga
Kuulati Tõrva abilinnapea Tõnu Jaansalu informatsiooni Tõrva linna probleemidest projekti elluviimisel. Projekti vahenditega soovitakse välja ehitada kogu linna vee- ja kanalisatsioonisüsteemid, et täita Eesti Vabariigi poolt võetud kohustus ja seeläbi tagada vastavus Euroopa direktiivide nõuetele.
Tähtaeg projekti sisseandmiseks on 5.august kuid linn ei suuda täismahus tagada omafinantseeringut. Nimelt peaks Tõrva omaosalus olema 45,9 miljonit krooni, kuid linna 2008.a eelarve on 49 miljonit krooni. Laenu saaks linn 2010 aastal võtta ainult 23 miljonit krooni.
Lahendus oleks see kui muudetaks keskkonnaministri määrust selliselt, mis tagaks, et ka väiksemad omavalitsused oleksid finantssuutlikud viima ellu oma vee- ja kanalisatsiooniprojekte.
OTSUSTATI: Teha keskkonnaministrile ettepanek töörühma kokkukutsumiseks, kus muuhulgas arutada ka Tõrva linna tõstatatud probleemi.
9.2. Rootsi ühisprojekti ettepanek Läänemeremaade omavalitsusliitudele
Projekti ettepanekut tutvustas Ulf Johansson, kes töötab vanemkonsultandina Rootsi firma SWECO EuroFutures AB juures. Partneritena soovitakse kaasata Norra, Rootsi, Soome, Poola Venemaa (Sankt Peterburg), Saksa, Taani, Läti, Leedu ja Eesti.
Senistel konsultatsioonidel erinevate riikide erinevate omavalitsustega, nende liitudega või muude arenguinstitutsioonidega, on selgunud, et on olemas huvi ruumilise efektiivsuse (transpordisüsteemid, logistika, ruumiline planeerimine, säästlik energiakasutus jm) arendamiseks. Eesmärgiks oleks Läänemere piirkonna majanduse areng avaliku ja erasektori koostöös.
Projektis on võimalik osaleda ka inkaind nn mitterahalise panuseta.
OTSUSTATI: Võtta informatsioon teadmiseks ja tulla teema juurde tagasi kui esitatakse konkreetsed ettepanekud projektis osalemiseks.
Viktor Svjatõšev Inga Köster
Koosoleku juhataja Protokollija
Protokolli lisad:
1. Registreerimislehed – 7 lehel
2. Päevakorra ja otsuste eelnõu – 2 lehel
3. PKP 1 – KOV põhinäitajad – 3 lehel
4. PKP 3 – ELL 2007.a majandusaasta aruanne koos lisadega – 60 lehel
5. PKP 4 – Koostöö memorandum – 4 lehel
6. PKP 5 – Memo keskkonnatasude uue kontseptsiooni väljatöötamise protsessist – 13 lehel
7. PKP 6 – Meetme "Kohalike avalike teenuste arendamine" kohaliku omavalitsuse investeeringutoetuste kava aastateks 2007-2010 – 3 lehel
8. PKP 7 – Memo EL Läänemere piirkonna strateegia kujundamise kohta esitatud seisukohtadest – 1 lehel
9. PKP 9.1 – Memo – Tõrva linna probleemid veevarustuse- ja
kanalisatsioonisüsteemide rajamisel Ühtekuuluvusfondi abiga – 2 lehel