Vabariigi Valitsuse ja üleriigiliste omavalitsusliitude vaheliste läbirääkimiste töökord (vana)
Kinnitatud 28. märts 2014
Läbirääkimiste
päevakorrapunkt 5
VABARIIGI VALITSUSE JA ÜLERIIGILISTE OMAVALITSUSLIITUDE VAHELISTE LÄBIRÄÄKIMISTE TÖÖKORD
I. ÜLDSÄTTED
1. Läbirääkimiste teemad on:
1.1. edasiantavate maksude (tulumaks, maamaks, keskkonnatasud) osa suurus,
laekumise põhimõtted;
1.2. tasandusfondi, toetusfondi ning juhtumipõhiselt konkreetse tegevuse või
investeeringu toetamiseks eraldatava toetuse suuruse kujunemise põhimõtted ja
suurused eelarvestrateegia (edaspidi RES) perioodiks ja eelarveaastaks,
jaotamise alused, kasutamise tingimused, ning nende kajastamise tingimused
eelarvestrateegias ja riigieelarve (edaspidi RE) eelnõus;
1.3. kohaliku omavalitsuse üksusele seadusega pandud riiklike ülesannete kulude
katmise tingimused ja korraldus;
1.4. finantsdistsipliini tagamise meetmed, nende arvväärtused ja kohaliku
omavalitsuse üksuste konsolideeritud eelarve puudujäägi või ülejäägi suurus
eelarvestrateegia perioodiks;
1.5. valitsussektori struktuurse eelarvepuudujäägi ilmnemisel võimalike
proportsionaalsete meetmete rakendamine kohaliku omavalitsuse üksustele, mis
parandavad valitsussektori struktuurset eelarvepositsiooni. Eelarvepositsiooni
parandamise ja finantsvõimekuse suurendamise meetme rakendamine;
1.6. kohalike maksude rakendamine;
1.7. valdkondlike arengukavadega kavandatavad kohalike omavalitsuste ülesanded
ja nende rahastamine, kui neis kavandatakse muudatusi;
1.8. muud kohalike omavalitsuste ülesandeid, finantseerimist ja finantsjuhtimist
puudutavad küsimused.
2. Läbirääkimiste poolteks on Vabariigi Valitsus (edaspidi valitsus), keda esindab
Vabariigi Valitsuse seaduse § 21 lõigete 1-2 ja Riigieelarve seaduse § 46 lõike 2
alusel moodustatud valitsuskomisjon ja üleriigilised omavalitsusliidud - Eesti
Linnade Liit (edaspidi ELL) ja Eesti Maaomavalitsuste Liit (edaspidi EMOL), keda
esindab 11.02.1994 omavalitsuste üleriigilise nõupäeva otsuse alusel moodustatud
Omavalitsusliitude Koostöökogu (edaspidi pooled).
3. Pooled juhinduvad oma tegevuses Eesti Vabariigi seadustest, käesolevast töökorrast
ja läbirääkimiste käigus saavutatud kokkulepetest.
II. LÄBIRÄÄKIMISTE KORRALDUS
4. Läbirääkimiste korraldamise eest vastutab minister (valitsuskomisjoni juht).
5. Läbirääkimistel lepitakse kokku kohtumiste ajakavas, vaheprotokolli(de) ja
lõpp-protokolli (edaspidi läbirääkimiste dokumendid) allkirjastamise ajas ja kohas,
läbirääkimiste tulemuste kajastamises RES-is ja vastava aasta RE eelnõus.
6. Läbirääkimised toimuvad poolte koosolekutena ja valdkondlikes töörühmades.
III. LÄBIRÄÄKIMISTE AJAKAVA
7. Omavalitsusliitude Koostöökogu esitab esialgsed ettepanekud järgmise aasta riigi
eelarvestrateegia ja riigi eelarve eenõu kohta 15. jaanuariks.
8. Peale Omavalitsusliitude Koostöökogu esitatud ettepanekute läbivaatamist (ja
vajadusel ettepanekute arutelu töörühmades) esitavad ministeeriumid omapoolsed
ettepanekud liitudele, mida kavandatakse KOVide ülesannete ja finantseerimise
küsimustes eelarvestrateegia perioodi rahastamisvajaduses enne finantsplaani ja
ettepanekute esitamist Rahandusministeeriumile 1. märtsil.
9. Rahandusministeerium esitab 15. märtsiks Omavalitsusliitude Koostöökogule ja
Siseministeeriumile ministeeriumitelt laekunud finantsplaanides kajastatud
KOVidele antavate toetuste suuruste ja arengukavades kajastatud KOVide
ülesannete ja finantseerimise põhimõtete kavandatavate muudatuste kohta
täpsustatud informatsiooni.
10. Ministeeriumid informeerivad 10. septembriks Omavalitsusliitude Koostöökogu ja
Siseministeeriumi riigieelarve eelnõus kavandatavate KOVidele antavate toetuste
suuruste kohta.
11. Rahandusministeerium informeerib esimesel võimalusel, aga mitte hiljem kui
kolme tööpäeva jooksul pärast protokolli kinnitamist elektroonselt üleriigilisi
omavalitsusliite Vabariigi Valitsuse aruteludel riigi eelarvestrateegia ja riigieelarve
eelnõude kohta tehtud otsustest, mis puudutavad omavalitsuste finantseerimist
punktis 1 nimetatud küsimustes.
12. Siseministeerium tagab läbirääkimiste tehnilise teenindamise: läbirääkimiste
koosolekute lindistamise ja protokollimise ning protokolli edastamise
läbirääkimiste pooltele. Vaidlused protokolli osas lahendatakse vastavalt
lindistusele.
IV. LÄBIRÄÄKIMISTE KOOSOLEKU TÖÖKORRALDUS
13. Läbirääkimiste koosolekut juhatab valitsuskomisjoni juht või tema poolt volitatud
isik. Koosolekud protokollitakse, koosoleku protokollis kajastatakse poolte
seisukohad, saavutatud kokkulepped ja erimeelsused. Protokolli eelnõu esitatakse
pooltele märkuste esitamiseks hiljemalt viie tööpäeva jooksul pärast läbirääkimiste
poolte kohtumist. Pärast Valitsuskomisjoni ja Omavalitsusliitude Koostöökogu
liikmetega kooskõlastamist allkirjastab valitsuskomisjoni juht läbirääkimiste
koosoleku protokolli.
14. Läbirääkimiste koosolekute päevakorda lülitatakse eelnevalt kokku lepitud
küsimused, mille kohta on esitatud vastavad materjalid. Koosoleku päeval võib
poolte nõusolekul erandjuhul lülitada päevakorda täiendavaid küsimusi.
15. Läbirääkimiste koosolekul arutatakse eelnevalt töörühmades läbi töötatud
seisukohti, ettepanekud, kokkuleppeid ja erimeelsusi ning muid materjale, mis
edastatakse hiljemalt kolm tööpäeva enne koosoleku toimumist läbirääkimiste
pooltele. Juhul, kui läbirääkimiste koosoleku materjalid ei ole esitatud pooltele 24
tundi enne koosoleku toimumisest, lükkab valitsuskomisjoni juht koosoleku
toimumise aja edasi. Läbirääkimiste koosolek võib muuta töörühmades saavutatud
kokkuleppeid või muuta kokkulepete ja lahkarvamuste sõnastust.
16. Siseministeerium valitsuskomisjoni poolt ja ELL ja EMOL bürood
Omavalitsusliitude Koostöökogu poolt koondavad valdkondade töögruppide töö
tulemused läbirääkimiste protokolli, tehes vajadusel redaktsioonilisi muudatusi.
Muudatused kokkulepete sõnastuse osas kooskõlastatakse poolte vahel üldjuhul
enne läbirääkimiste koosoleku toimumist.
17. Siseministeeriumil ja Rahandusministeeriumil on dokumendi ühtsuse ja selguse
tagamiseks õigus teha sõnastuslikke muudatusi läbirääkimiste koosolekule esitatud
materjalidesse (sh poolte kokkulepete sõnastustesse, va teise osapoole ettepanekute,
põhjenduste, arvamuste ja märkuste sõnastusse), informeerides sellest töörühmade
esimehi.
18. Läbirääkimiste koosolekule esitatud materjalid lisatakse koosoleku protokollile,
mida säilitatakse elektrooniliselt Siseministeeriumi regionaalhalduse osakonnas ja
ELLi ning EMOLi büroos.
19. Läbirääkimiste koosolekute protokollid koos lisatud materjalidega avalikustatakse
kohalike omavalitsuste portaalis http://portaal.ell.ee/2417
20. Läbirääkimiste pooled kujundavad ja kooskõlastavad delegatsioonide sees oma
seisukohad enne läbirääkimiste järjekordset koosolekut.
V. TÖÖRÜHMADE TÖÖKORRALDUS
21. Läbirääkimiste seisukohtade ettevalmistamiseks moodustatakse asjaomaste
ministrite ja Omavalitsusliitude Koostöökogu poolt nimetatud esindajatest
järgmised töörühmad:
21.1. rahanduse- ja maksupoliitika töörühm;
21.2. hariduse ja noorsoovaldkonna töörühm;
21.3. töö-, sotsiaal- ja tervise töörühm;
21.4. majanduse, transpordi, teede ja IKT töörühm;
21.5. kultuuri- ja spordivaldkonna töörühm;
21.6. keskkonna ja maaküsimuste töörühm.
22. Poolte kokkuleppel võib spetsiifiliste küsimuste aruteluks ja ettepanekute
väljatöötamiseks moodustada alatöörühmi, kuhu võidakse kaasata valdkonna
spetsialiste. Alatöörühma moodustamise, selle juhtimise ja töökorra kehtestab
alatöörühma ellukutsunud töörühm. Alatöörühmas osalevad eksperdid ei sõlmi
poolte nimel kokkuleppeid, vaid esitavad töörühmale ettepanekuid kokkulepete või
lahkarvamuste sõnastamiseks.
23. Töörühma töö korralduse eest vastutab vastava valdkonna valitsuskomisjoni liige.
Kõikidesse töörühmadesse kuuluvad Rahandusministeeriumi ja Siseministeeriumi
esindajad.
24. Vastava valdkonna minister nimetab töörühma esimehe ja Koostöökogu esindajast
kaasesimehe töörühma osapoolte kokkuleppel.
25. Töörühma koosolekuid juhivad töörühma esimees või kaasesimees. Töörühmade
koosolekud protokollitakse, märkides ära arutatud küsimused, saavutatud
kokkulepped ja eriarvamused.
26. Vastavalt probleemide iseloomule kaasatakse töörühma koosolekutele vajadusel
valitsemisala korraldamise eest vastutav minister.
27. Töörühma koosoleku kokkukutsumise ja tehnilise teenindamise tagab asjaomane
ministeerium. Töörühma kaasesimehe taotlusel on töörühma esimees kohustatud
töörühma koosoleku kokku kutsuma hiljemalt kümne tööpäeva jooksul. Materjalid,
mis tulevad koosolekul arutamisele, edastatakse töörühma liikmetele ja
Omavalitsusliitude Koostöökogule hiljemalt kolm tööpäeva enne koosoleku
toimumist. Juhul, kui töörühma koosoleku materjalid ei ole töörühma liikmetele ja
Omavalitsusliitude Koostöökogule esitatud 24 tundi enne koosoleku toimumist,
lükkab töörühma juht koosoleku toimumise aja edasi. Eelarvelist mõju omavatele
või vahendite ümberjaotamist põhjustavatele ettepanekutele, tuleb lisada nende
mõju selgitus.
28. Töörühma kaasesimehel on õigus kutsuda kokku töörühm, kui tema taotlusel ei ole
töörühma esimees kümne tööpäeva jooksul taotluse esitamisest kutsunud kokku
töörühma koosolekut. Töörühma arutab talle punktis 27 nimetatud korras esitatud
materjale.
29. Töörühmad töötavad läbi oma valdkonnas läbirääkimistele esitatud ettepanekud ja
esitavad Siseministeeriumile, ELL ja EMOL büroodele ning Omavalitsusliitude
Koostöökogule töörühmas ettevalmistatud kokkulepete ja eriarvamuste sõnastused
vähemalt kolm tööpäeva enne läbirääkimiste koosolekut. Juhul kui töörühma
materjalid ei ole esitatud vähemalt 48 tundi enne läbirääkimiste koosoleku
toimumist, ei võta läbirääkimiste koosolek selle töörühma materjalide põhjal vastu
otsuseid.
30. Kui töörühmas ei saavutata üksmeelt kokkuleppe või eriarvamuse sõnastuse osas
võib töörühma juht, informeerides Siseministeeriumi ja Rahandusministeeriumi
suunata küsimuse arutlusele läbirääkimiste koosolekule.
31. Rahanduse- ja maksupoliitika töörühmas räägitakse vajadusel läbi ka teistes
valdkondlikes töörühmades tekkinud fiskaalse mõjuga eriarvamused enne
läbirääkimiste koosoleku arutlusele suunamist. Rahanduse- ja maksupoliitika
töörühm võib kujundada omapoolse seisukoha ja annab arvamuse teiste
töörühmade eriarvamuste kohta, mis suunatakse läbirääkimiste koosoleku arutelule.
32. Töörühma koosoleku protokoll koostatakse kolme tööpäeva jooksul pärast
töörühma koosoleku toimumist ja saadetakse elektrooniliselt töörühma liikmetele
paranduste tegemiseks. Koosoleku juhataja kirjutab protokollile alla üldjuhul viie
tööpäeva jooksul pärast koosoleku protokolli edastamist koosolekul osalejatele.
Vaidlused protokolli osas lahendatakse vastavalt lindistuse sisule. Töörühma
koosoleku protokoll edastatakse elektrooniliselt asjaomasele ministrile,
Siseministeeriumile, ELLi ning EMOLi büroole ja Omavalitsusliitude
Koostöökogule.
33. Töörühmade koosolekute protokollid koos lisatud materjalidega on avalikud ja
avalikustatakse kohalike omavalitsuste portaalis http://portaal.ell.ee/2417.
VI. LÄBIRÄÄKIMISTE SISU JA TULEMUSTE KAJASTAMINE
34. Pooled esitavad läbirääkimisteks prioriteetsuse alusel järjestatud ettepanekud,
taotlused ja seisukohad töörühmades käsitletavate valdkondade kaupa, mis
jagunevad olulise mõjuga ettepanekuteks ja muudeks ettepanekuteks.
35. Olulise mõjuga ettepanekud ja taotlused on:
35.1. ettepanekud poliitika muudatusteks (nt ministeeriumi valdkondlikud
prioriteedid muutuvad ning seetõttu muutuvad KOVide ülesanded ja
rahastamine) või omavalitsuste tulude muudatusteks tulenevalt neile pandud
ülesannete või majanduses toimuvatest muutustest;
36. Muud ettepanekud ja taotlused on:
36.1. tulevikus plaanitavad tegevused, mille kontseptuaalsed alused pole valminud;
36.2. kavandatavad tegevused, mille rahastamise põhimõtetes ja mahus pole veel
kokku lepitud;
36.3. muud raha mitte puudutavad ettepanekud;
36.4. koostöö jätkumise planeerimine ja selle teemalised kavatsused.
37. Pooled lisavad olulise mõjuga ettepanekutele põhjendused ja maksumuse. Juhul kui
maksumust ei ole võimalik arvutada tuleb seda selgitada. Muudele ettepanekutele
ja taotlustele esitatakse ainult selle vajalikkuse põhjendused.
38. Läbirääkimiste tulemused fikseeritakse läbirääkimiste vaheprotokollides ja
lõpp-protokollis. Läbirääkimiste vaheprotokollis ja lõpp-protokollis kajastatakse
vaid poolte punktide 34-37 kohaselt esitatud ettepanekud, mille osas on
läbirääkimiste koosolekul heakskiidetud kokkulepped ning kokkuleppe
mittesaavutamise korral töörühmades ettevalmistatud ning läbirääkimiste
koosolekul heakskiidetud lahkarvamused koos teise poole seisukohtade ja
põhjendustega. Muud ettepanekud ja läbirääkimiste seis nende osas kajastatakse
läbirääkimiste protokolli lisas, mis võetakse aluseks edasistel läbirääkimistel.
Valitsuskomisjoni juht edastab läbirääkimiste vahe- ja lõpp-protokollid ning nende
lisa Rahandusministeeriumile iga-aastase riigi eelarvestrateegia või riigieelarve
seaduse eelnõu seletuskirjale lisamiseks.
39. Läbirääkimiste protokollid säilitatakse elektrooniliselt Siseministeeriumis ning
ELLi ja EMOLi büroodes. Läbirääkimiste protokollid avalikustatakse kohalike
omavalitsuste portaalis http://portaal.ell.ee/2417.
40. Valitsus esitab läbirääkimiste lõpp-protokolli koos lisaga Riigikogule koos järgneva
aasta RE seaduse eelnõuga.