ELVL ettepanekud riigieelarvestrateegia 2020-2023 ja RE 2020 läbirääkimistele
Eesti Linnade ja Valdade Liidu ja Valitsuskomisjoni läbirääkimiste põhieesmärgiks on kohalikele omavalitsustele stabiilse, seadustele ning Euroopa kohaliku omavalitsuse hartale põhineva tulubaasi kindlustamine. Kohalike omavalitsuste eelarvetesse laekuvad tulud ja finantsautonoomia suurendamine peavad tagama kohalikule omavalitsusele seadustega ja seaduste alusel pandud ülesannete täitmiseks vajalikud vahendid ning võimaldama kohalikuks arenguks vajalikud investeeringud ja omavalitsuste jätkusuutliku arengu.
I Kohalike omavalitsuste tulubaasi taastamine
Ettepanek 1
Arvestades varasemalt saavutatud kokkuleppeid, taastada kohalikele omavalitsustele ülekantava tulumaksumäär majanduslanguse eelse perioodi tasemele arvestades ka maamaksuvabastuste kompenseerimise eesmärgil tulumaksu eraldamise määra tõstmist 0,2 protsendipunkti võrra ning 2018 ja 2019. aastal lisandunud ülesannete täitmiseks tulumaksu eraldamise määra tõstmist.
Tabel 1 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 kava | 2021 kava | 2022 kava | 2023 kava |
Tulumaksu % | 11,6 | 11,86 | 11,93 | 11,96 | 12,16 | 12,18 | 12,18 |
Põhjendused:
Kohalike omavalitsuste tulubaasi taastamise protsess vajab jätkamist. Alates 2010. aastast on riigieelarve tulude kasv jätkuvalt kiirem kui kohalike omavalitsuste tulude kasv.
Samal ajal riiklike maksude (käibemaks, aktsiisid) tõusudega alates 2009. aastast on suurendatud ka omavalitsuste kulu mis on mõjutanud oluliselt kohalike omavalitsuste põhiteenuste osutamist ja teenuste kvaliteeti.
Ettepanek 2
Taastada tasandusfond 2009. aasta alguse tasemel proportsionaalselt ja ajaliselt sarnaselt tulumaksu taseme taastamisega.
Tabel 2 Milj. € | 2018 | 2019 | 2020 kava | 2021 kava | 2022 kava | 2023 kava |
Tasandusfond (TaF) | 90 181 | 102 078 | 104 342 | 110 144 | 110 144 | 110 144 |
- tulude taastamiseks
| 88 771 | 99 771 | 103 099 | 109 000 | 109 096 | 109 096 |
-keskkonnatasude kompensatsioon | 831,8 | 733,0 | 636,0 | 537,0 | 440,0 | 440,0 |
- väikesaarte toetus | 577,9 | 606,8 | 606,8 | 606,8 | 606,8 | 606,8 |
Tasandusfondi ei ole lisatud vahendeid regionaalkomponendi kulude katteks.
Ettepanek 3
Kokku leppida toetusfondi mahus
Tabel 3 Milj. € | 2019 Kinnitatud EA | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 |
| 341 750 | 314 181 | 314 181 | 314 181 |
|
sh. palgakulu | 291 425,2 |
|
|
|
|
muud kulud | 50 324,8 | 50 324,8 | 50 324,8 | 50 324,8 | 21 074,8 |
- koolieelsete lasteasutuste õpetajate tööjõukulude toetus | 15 000 | 15 000 | 15 000 | 15 000 | Lisada tulubaasi |
- huvihariduse ja huvitegevuse toetus | 14 250 | 14 250 | 14 250 | 14 250 | Lisada tulubaasi |
| 38 672 | 38 672 | 38 172 | 36 672 |
|
- toimetulekutoetusteks ja vajaduspõhine peretoetus[1] | 18 234 | 18 234 | 17 734 | 16 234 |
|
- raske ja sügava puudega laste lapsehoiuteenuse toetus | 2 650 | 2 650 | 2 650 | 2 650 |
|
- asendus- ja järelhooldusteenuse toetus | 17 788 | 17 788 | 17 788 | 17 788 |
|
|
|
|
|
|
|
- kohalike teede hoiu toetus | 29 313 | 43 498,4 | 45 494,9 | 47 494,9 | 50 000,0 |
projektipõhine toetus transiitteede korrastamiseks | 6 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 | 10 000 |
ühistranspordi investeeringutoetus |
|
|
|
|
|
| 5 127 | 5 127 | 5 258 | 5 258 |
|
- rahvastikutoimingute kulude hüvitamine | 1 127 | 1 127 | 1 258 | 1 258 |
|
- matusetoetus | 4 000 | 4 000 | 4 000 | 4 000 |
|
|
|
|
|
|
|
Toetus ELVL rahvusvaheliseks koostööks | 119 | 150 |
|
|
|
II Muud ettepanekud tulubaasi täiendamise osas
Ettepanek 1
Jätkata läbirääkimisi dividendide ja pensionidelt maksatava tulu pealt tulumaksu ning käibemaksu osaliseks eraldamiseks kohalikele omavalitsustele. See võimaldaks parandada kohalike omavalitsuste fiskaalautonoomia olukorda ja sidet omavalitsuste ja ettevõtlussektori vahel. Rääkida läbi võimalused muutmaks tulumaksuseadust kohalikele omavalitsustele ülekantavate maksude operatiivsemaks sidumiseks elanike elukoha muutusega iga kvartali 1 kuupäeva seisuga.
Põhjendused:
Dividenditulu pealt makstava tulumaksu eraldamise maht omavalitsustele tuleks kokku leppida. Kaaluda, et kohaliku omavalitsuse poolt tehtud investeeringutelt hankijatele makstud käibemaksu neile tagastada.
Mitteresidendid ja tulumaksu maksvad pensionärid ei osale piisavalt kulude katmises, mis tekivad neile teenuste osutamisel ja nende poolt omavalitsuse taristu kasutamisel.
Isikute tulumaks peab laekuma omavalitsusele mis on tema registrisse kantud elukoht operatiivsemalt, et katta isikutega seotud tegelikud kulud. Kehtiva tulumaksu jaotamise korra kohaselt laekub omavalitsusele tulumaks elanikult kes on rahvastikuregistris selle kohaliku omavalitsuse elanik 1. jaanuari seisuga. Samas isiku, kes deklareerib rahavastikuregistrisse oma elukoha konkreetses omavalituses 2. jaanuari või hilisema seisuga, tulumaks sellesse kohalikku omavalitsusse ei laeku.
Ettepanek 2
Kaasajastada kohalike maksude süsteemi. Laiendada omavalitsuste võimalusi tulu kogumiseks. Täiendada kohalike maksude loetelu (nt turismimaks) ja kaaluda müügimaksu taastamist juriidiliselt korrektses maksuvaidlusi välistavas sõnastuses, et laiendada omavalitsuste võimalusi tulu kogumiseks. Kohalike maksude seaduse sõnastus vajab ajakohastamist viimaks selle vastavusse teiste õigusaktidega.