Eesti Linnade ja Valdade Liidu ettepanekud riigieelarvestrateegia 2020-2023 läbirääkimistele
Eesti Linnade ja Valdade Liidu ja Valitsuskomisjoni läbirääkimiste põhieesmärgiks on kohalikele omavalitsustele stabiilse, seadustele ning Euroopa kohaliku omavalitsuse hartale põhineva tulubaasi kindlustamine. Kohalike omavalitsuste eelarvetesse laekuvad tulud ja finantsautonoomia suurendamine peavad tagama kohalikule omavalitsusele seadustega ja seaduste alusel pandud ülesannete täitmiseks vajalikud vahendid ning võimaldama kohalikuks arenguks vajalikud investeeringud ja omavalitsuste jätkusuutliku arengu.
I Kohalike omavalitsuste tulubaasi taastamine
Ettepanek 1 Arvestades varasemalt saavutatud kokkuleppeid, taastada kohalikele omavalitsustele ülekantava tulumaksumäär majanduslanguse eelse perioodi tasemele arvestades ka maamaksuvabastuste kompenseerimise eesmärgil tulumaksu eraldamise määra tõstmist 0,2 protsendipunkti võrra ning 2018 ja 2019 aastal lisandunud ülesannete täitmiseks tulumaksu eraldamise määra tõstmist.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 kava | 2021 kava | 2022 kava | 2023 kava | |
Tulumaksu % | 11,6 | 11,86 | 11,93 | 11,96 | 12,16 | 12,18 | 12,18 |
Kohalike omavalitsuste tulubaasi taastamise protsess vajab jätkamist. Alates 2010. aastast on riigieelarve tulude kasv jätkuvalt kiirem kui kohalike omavalitsuste tulude kasv.
Samal ajal riiklike maksude (käibemaks, aktsiisid) tõusudega alates 2009 aastast on suurendatud ka omavalitsuste kulu, mis on mõjutanud oluliselt kohalike omavalitsuste põhiteenuste osutamist ja teenuste kvaliteeti.
Ettepanek 2. Taastada tasandusfond 2009. aasta alguse tasemel proportsionaalselt ja ajaliselt sarnaselt tulumaksu taseme taastamisega.
2017* | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 kava** | |
Tasandusfond (TaF) - € | 78 357 336 | 90 181 000 | 102 078 000 | 104 342 290 | 110 143 800 | 110 143 800 | 110 143 800 |
- tulude taastamiseks | 77 012 000 | 88 771 303 | 99 771 303 | 103 099 490 | 109 000 000 | 109 096 200 | 109 096 200 |
-keskkonna- tasude kompensatsioon | 929 336 | 831 757 | 733 000 | 636 000 | 537 000 | 440 000 | 440 000 |
- väikesaarte toetus | 416 000 | 577 940 | 606 800 | 606 800 | 606 800 | 606 800 | 606 800 |
* 2017.a. Tasandusfondi struktuur on viidud vastavusse 2018.a riigieelarves kajastatud tasandusfondi struktuuriga.
Tasandusfondi ei ole lisatud vahendeid regionaalkomponendi kulude katteks.
** 2023 .a. taotlust täpsustatakse pärast Rahandusministeeriumi 2019 aasta kevadise majandusprognoosi avaldamist.
II Eraldised kohalike teede hoiuks
Ettepanek 1. Suurendada kohalike teede hoiuks eraldavate vahendite mahtu.
2017 | 2018 | 2019 |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 | |
Eraldised kohalike teede hoiuks (toetusfondis) | 29 312 500 | 29 312 500 | 29 313 000 | 43 498 371 | 45 494 878 | 47 494 723 | 50 000 000 |
Kasv võrreldes eelmise aastaga | +14 185 371 | + 1 996 507 | + 1 999 845 | +2 505 277 |
Kohalikud teed moodustavad Eesti teedest 40,6 protsenti. Kriisieelsel 2008. aastal eraldati kohalike teede hoiuks riigieelarvest 40 456 074 €, mida järgnevatel aastatel vähendati oluliselt. Taotleme teehoiuks eraldatavate vahendite 2008. aasta taseme taastamist ja selle edasist suurendamist proportsionaalselt riigiteedele teehoiukavas kavandatud mahtude kasvule.
Ühtlasi teeme ka ettepaneku siduda kohalike teede korrashoiu rahastus tarbijahinnaindeksi ja ehituse kallidusega.
III Ettepanekud toetusfondi eraldiste osas
Ettepanek 1
Töötada läbi võimalused kuidas tõsta toetusfondis kohalike ülesannete täitmiseks antavad sihtotstarbelised toetused hiljemalt aastaks 2021 ümber kohalike omavalitsuste tulubaasi, jaotades vastavad vahendid tulumaksu ja tasandusfondi (üldotstarbelise toetuse) kaudu ja indekseerides seejuures tasandusfondi lisatavate vahendite kasvu.
IV Muud ettepanekud tulubaasi täiendamise osas
Ettepanek 1
Jätkata läbirääkimisi dividendide tulu pealt makstava tulumaksu osaliseks eraldamiseks kohalikele omavalitsustele. See võimaldaks parandada sidet omavalitsuste ja ettevõtlussektori vahel.
Ettepanek 2
Luua töötav kohalik maksude süsteem. Laiendada omavalitsuste võimalusi tulu kogumiseks. Täiendada kohalike maksude loetelu (nt turismimaks) ja kaaluda müügimaksu taastamist juriidiliselt korrektses maksuvaidlusi välistavas sõnastuses, et laiendada omavalitsuste võimalusi tulu kogumiseks. Kohalike maksude seaduse sõnastus vajab ajakohastamist viimaks selle vastavusse teiste õigusaktidega.