Transpordi ja teede töörühma koosoleku protokoll (02.09.2021)
Vabariigi Valitsuse ministeeriumite vahelise komisjoni ja ELVL läbirääkimiste delegatsiooni transpordi ja teede töörühma KOOSOLEKU PROTOKOLL
MS TEAMS 02. september 2021. a
Koosoleku algus kell 14.00, lõpp kell 16.00
Juhatas: Ain Tatter, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna juhataja
Protokollis: Julia Bergstein, Majandus- ja Kommunikatsiooniministeeriumi teede- ja raudteeosakonna teedetalituse juhataja.
Osalejad:
Nimi | Organisatsioon |
Kalle Toomet | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Jan Trei | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Andres Harjo | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Heiki Hansen | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Ain Valdmann | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Enn Raadik | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Rein Haak | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Ivar Tedrema | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Aivar Aru | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Anti Allas | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Olev Peetris | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Einar Vallbaum | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Helle Salum | Eesti Linnade ja Valdade Liit |
Mart Uusjärv | Rahandusministeerium |
Kaie Küngas | Rahandusministeerium |
Sulev Liivik | Rahandusministeerium |
Ain Tatter | Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium |
Julia Bergstein | Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium |
Pavel Karev | Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium |
Andres Uusma | Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium |
Indrek Gailan | Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium |
Liis Vahter | Majandus- ja Kommunikatsiooniministeerium |
Mehis Leigri | Transpordiamet |
Kirke Williamson | Transpordiamet |
Koosoleku heakskiidetud päevakord:
- 2022. aasta riigieelarve koostamise protsess ja ajakava.
- THK meetme „ Säästlikumaid liikumisviise soodustav taristu" lühiülevaade.
- Kohalike teede inventeerimise järeldused ja ettepanekud.
- Muudatused teehoiu valdkonna seadusandluses.
1) Ehitusseadustiku muutmise seaduse väljatöötamiskavatsus ja muudatused teehoiu regulatsioonis.
2) Majandus- ja taristuministri määruse nr 106 „Tee projekteerimise normid" uus terviktekst.
3) Majandus- ja taristuministri määruse nr 114 „Eriveo tingimused ning eriveo teostamise ja erilubade väljaandmise kord ning tee omanikule tekitatud kulutuste hüvitamise, eriloa menetlustasu ja eritasu määrad" muutmine
5. Linnatänavate standardi uuendamise hetkeseisust ja edasistest tegevustest.
6. Muud
Arutelu ja otsused:
1. 2022. aasta riigieelarve koostamise protsess ja ajakava
MKMi eelarveosakonna juhtaja Andres Uusma andis ülevaate 2022. aasta riigieelarve koostamise protsessist ja ajakvast.
OTSUS: Esitatud informatsioon võeti teadmiseks ning avaldati lootust kohalike teede toetamise suurendamise võimaldamiseks.
2. THK meetme „ Säästlikumaid liikumisviise soodustav taristu" lühiülevaade
Transpordiameti ühistranspordiosakonna juhataja Kirke Williamson andis ülevaate Riigimaanteede teehoiukava 2021-2030 meetme „Säästlikumaid liikumisviise soodustav taristu" rakendamisest.
Käesoleval aastal laekus meetmele mahuga 3 mln eurot aastas 185 ettepanekut 48 asutuselt. Ekspertgrupp hindas suvejooksul Transpordiametile laekunud taotlused ning koostas pingerea. Pingerida edastati regioonidele kommenteerimiseks ning regioonide tähelepanekutest lähtuvalt edastatakse kohalikele omavalitsustele lisaküsimused või tehakse ettepanek sõlmida koostookokkulepe ja alustada objektide projekteerimist või rajamist.
Lisa: Säästlikumaid liikumisviise soodustava taristu objektide nimekiri (.pdf)
OTSUS: Esitatud informatsioon võeti teadmiseks ning leiti, et meetme raames rahastatavate objektide valiku metoodikat tuleks täpsustada.
3. Kohalike teede inventeerimise järeldused ja ettepanekud
ERC Konsultatsiooni OÜ konsultant Luule Kaal tutvustas analüüsi „Kohalike teede teehoiu rahastamisvajadus ja eelarve stsenaariumide mõjud" järeldusi ning tegi ettepanekuid kohalike teede analüüsi aluseks olevate andmete korrastamiseks.
Analüüsi peamised järeldused:
- KOV teedevõrgu koondseisukord on teostatud mõõtmistulemuste alusel teekasutaja seisukohast lähtudes halb. Mõnevõrra parem on seisukord kattega teedel (koondhinne rahuldav) ja selgelt kehvem katteta teedel (koondhinne halb);
- KOV teedevõrgu remondivõla, ehk mahajäämuse (back-log) arvutus näitas, et rekonstrueerimis- ja remonditööde kohene vajadus 2022 aastal on 3,6 miljardit eurot;
- KOV teedevõrgu olemasoleva seisukorra tagamiseks tuleb iga-aastast eelarvemahtu kasvatada (järgmise 30 aasta jooksul) senisest 170,0 miljonist eurost 211,5 miljoni euroni;
- KOV teedevõrgu seisukorra parendamiseks optimaalse seisukorrani tuleks olemasolevat iga-aastast teede ja tänavate hooldus- ja remonditööde eelarvet kasvatada summani 314,1 miljonit eurot;
- Kohalike teede sildade hetke seisukorda võib hinnata keskmise hindega 2,5, mis on hea ja rahuldava piiripealne väärtus;
- Sildade remondivõlg aastal 2022 on 147 miljonit eurot;
- Välja pakutud rahastusstsenaariumitest osutus kõige mõistlikumaks parandada sildade seisukorda kindla rahastusega kuni 11 miljonit eurot aastas, millele lisanduvad hooldekulud 0.75 miljonit eurot aastas.
- Jätkata KOV teedevõrgu seisukorra, liiklussageduse jm andmete kogumist. Tulevased teede ja tänavate remondi- ja rekonstrueerimisobjektide valikud peab põhinema reaalselt mõõdetud andmetel.
Tartu linn tegi ettepaneku sildade rekonstrueerimise meetme loomist juhtumipõhise toetuse raames.
Lisa: Kohalike teede teehoiu rahastamisvajadus ja eelarve stsenaariumide mõjud (.pdf)
OTSUS: Kohalike teede inventeerimine ja selle andmete alusel läbiviidud rahastamisvajaduse analüüs on läbiviidud kohalike omavalitsuste tuumikülesande kohalike teede korrashoiu riigipoolse toetuse mahu andmepõhisemaks kavandamiseks. Riigipoolse toetuse jaotamise metoodika vajab veel väljatöötamist. Metoodika väljatöötamist juhib ELVL ning vajadusel kaastakse konsultandid.
Vastavalt Vabariigi Valitsuse tegevusprogrammile 2021-2023 punktile 3.11. Teeme koostööd kohalike omavalitsustega kohaliku teedevõrgu seisundi parandamiseks ja teede mustkatte alla viimiseks esitab majandus- ja taristuminister Vabariigi Valitusele kabinetiarutelule analüüsi ja ettepanekud kohalike teede teehoiu rahastamisvajaduse kohta lähtudes kohalike teede inventeerimise tulemustest käesoleva aasta detsembriks.
4. Muudatused teehoiu valdkonna seadusandluses
MKMi teedetalituse ekspert Pavel Karev tegi ettekande kavandamisel olevatest muudatustest teehoiuvaldkonna õigusloomes.
Pavel Karev andis ülevaate ehitusseadustiku muutmise seaduse väljatöötamiskavatsusest ja muudatused teehoiu regulatsioonis, tutvustas Majandus- ja taristuministri määruse nr 106 „Tee projekteerimise normid" uut tervikteksti kavandit ning andis ülevaate augustis kehtestatud majandus- ja taristuministri määruse nr 114 „Eriveo tingimused ning eriveo teostamise ja erilubade väljaandmise kord ning tee omanikule tekitatud kulutuste hüvitamise, eriloa menetlustasu ja eritasu määrad" muudatustest.
Lisa: Muudatused teehoiu valdkonna seadusandluses (.pdf)
OTSUS: Esitatud informatsioon võeti teadmiseks.
5. Linnatänavate standardi uuendamise hetkeseisust ja edasistest tegevustest.
ELVL nõunik Kalle Toomet andis ülevaate linnatänavate standardi uuendamise hetkeseisust ja edasistest tegevustest.
OTSUS: Esitatud informatsioon võeti teadmiseks.
6. Muud küsimused.
Muude küsimuste all andis Ain Tatter informatsiooni ELVL poolt kirjaliku küsimuse LS muudatuste rakendamise ajakava invaparkimiskaartide kasutamisega seonduvalt ja automaatse liiklusjärelvalve rakendamise seaduse eelnõu teemat.
LS invaparkimise muudatused on suures LS muutmise paketis. SOM-i täiendavad kommentaarid ja ettepanekud on kõik läbi töötatud ja sisse viidud. Loodetavasti saab oktoobri lõpuks eelnõu majast välja kooskõlastamisele JuM-i.
Automaatse liiklusjärelevalve osas olid SiMil lahkhelid JuMiga, mis puudutasid kaamerate paigaldamise KOV õiguste osa ja hoiatustrahvi määrade tõstmist. Tänaseks on kaameraid puudutav osas leitud kompromiss, kuid puudub veel lahendus hoiatustrahvide määrade osas. SiM on lubanud septembri lõpus saadetakse eelnõu JuMiga kooskõlastatud eelnõu välja ja detsembris on eelnõu Riigikogus.
Ain Valdmann informeeris alanud Riigikontrolli KOV teehoiu auditist, mis hõlmab 10 KOV.
Koosoleku salvestus on järelvaadatav ja -kuultav SIIT
/allkirjastatud digitaalselt/
Ain Tatter
Koosoleku juhataja
Protokoll edastati osapooltele kooskõlastamiseks 10. septembril 2021.
Protokolli kohta laekunud märkused ja kooskõlastused:
12.09.21 ELVL kooskõlastus märkusega: Kuna enam ei ole „ELVL koostöökogu" vaid on „ELVL läbirääkimiste delegatsioon" siis pealkiri peaks olema: Vabariigi Valitsuse ministeeriumite vahelise komisjoni ja ELVL läbirääkimiste delegatsiooni transpordi ja teede töörühma KOOSOLEKU PROTOKOLL.